Apteekkarin vitamiinivinkit

Stressitilanteessa ruokavaliota voi täydentää ravintolisillä.

Porvoon Kevätkummun apteekkari Rauni Kajaani

Yrittäjä tietää, mitä tarkoittaa, kun työ vie mennessään. Vauhdissa unohtuu itsestä huolehtiminen. Neljä vuotta Porvoon Kevätkummun apteekkarina toimineelle Rauni Kajaanille ilmiö on tuttu. Stressi hiipii salakavalasti, jos ei anna aikaa palautumiselle.  Ruokavalion täydentäminen ravintolisillä on stressitilanteessa ihan paikallaan.

  • Stressi kuluttaa nopeasti etenkin C- ja B-vitamiinien varastoja sekä hivenaineista magnesiumia. Siksi niiden riittävän saannin varmistaminen on tärkeää ihmisen stressitasapainon kannalta, Rauni Kajaani kertoo.

B-vitamiineilla on mahdollista kohentaa mielialaa ja lievittää stressiä.  Aivot ikään kuin kaipaavat niitä rauhoittuakseen ja siksi niitä kutsutaankin usein ’hermovitamiineiksi’.

B-vitamiineihin kuuluva B12-vitamiini vaikuttaa muistiin ja on hyvä ravintolisä tilanteissa, joissa vaikkapa stressin aiheuttama unettomuus hidastaa muistia.

  • B-vitamiinit ovat ryhmä vesiliukoisia vitamiineja , jotka poistuvat elimistöstä melko nopeasti virtsan mukana. Monet ajattelevatkin, että niitä voi sen tähden popsia huoletta. Keholla on kuitenkin rajansa siinä, mitä se pystyy hyödyntämään. On siis aina tärkeää noudattaa pakkauksessa olevia tai apteekista saatavia ohjeita, apteekkari muistuttaa.

Pitkittyneessä stressissä ihmisen keho ei palaudu normaalitilaan, mikä puolestaan voi laukaista tulehduksia ja sairauskierteen. Vastustuskykyä kannattaakin jo etukäteen kohentaa D-vitamiinilla ja maitohappobakteereilla. Maitohappobakteerit ovat myös vatsan toimintaa tasapainottavia ja auttavat tilanteissa, joissa stressi sekoittaa ruoansulatusta.

Sitruunavesi

  • Tässä yhteydessä nostan esiin myös niinkin yksinkertaisen asian kuin veden juomisen. Riittävä nestepitoisuus kehossa ylläpitää kehon normaalia suorituskykyä. Tällöin myös lisäravinteina otettavat vitamiinit ja hivenaineet imeytyvät paremmin, Rauni Kajaani toteaa.
  • Välttämättömien Omega-3-rasvahappojen tärkeyttä stressin hallinnassa ei myöskään sovi unohtaa. Elimistö ei pysty niitä itse valmistamaan,  joten ne on saatava joko ruoan mukana tai ravintolisinä, hän jatkaa.

Jos stressi vaikeuttaa pitkäaikaisesti unen saantia, tulee varsinaisiin syihin tietysti puuttua.  Magnesium on kuitenkin yksi hyvä tapa lihasten rentouttamiseksi, jolloin unikin saattaa tulla helpommin. Magnesium kannattaakin tällöin ottaa iltapainotteisesti.

Vitamiineja, hivenaineita ja välttämättömiä Omega-3-rasvahappoja on saatavana eri vahvuuksina ja erilaisina yhdistelminä. Vaihtoehtoja on niin monia, että kannattaa aina kysyä apteekin henkilökunnalta neuvoja ja selvittää, mikä on itselle se kaikkein paras vaihtoehto.

Teksti: Tuula Lukić (Artikkeli on julkaistu Pore-lehdessä 1/2016)

Porvoon Kevatkummun apteekkari Rauni Kajaani

Apteekkari Rauni Kajaanille yrittäjän kiireet ovat tuttuja. Viime vuonna Kevätkummun apteekki laajensi uusiin tiloihin S-Marketin yhteyteen.

 

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitetta ei julkaista.Vaaditut kentät on merkitty *-merkillä

Voit käyttää näitä HTML -avainsanoja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>