Väritutkimus vie aikamatkalle

Maalipintojen alta voi paljastua yllätyksiä eri aikakausilta.

Vanhojen rakennusten kunnostuksessa historian eri kerrokset tuovat värivalintoihin kiehtovan ulottuvuuden. Jos rakennuksen henki halutaan säilyttää tai löytää se uudestaan, on aiheellista tehdä kartoitus aiemmista värivaiheista.

  • Etenkin jos suunnitellaan laajaa kunnostustyötä, olisi suotavaa, että värivalinta perustuu johonkin alkuperäiseen tai jonkin tietyn välivaiheen väritykseen, kertoo artenomi Anne-Mari Junnola Restaurointiosuuskunta Kymen Karmiinista.

Uloimman kerroksen alta voi löytyä useita yllätyksiä eri kohdista rakennusta, ja ne voivat asettua keskenään eri aikakausille. Toisaalla on uusrenessanssin tummia värejä, toisaalla 1940 ja -50-lukujen mintunvihreää ja vaaleansinistä. Ikkunoissa ja ovissa voi olla omat värikerroksensa, samoin listoissa ja julkisivussa. Nämä pitää osata ajoittaa niin, että löydöistä saadaan kokonaiskuva. Väritutkimuksessa oleellista on arkkitehtuurihistorian tuntemus.

Väritutkimus Kymen Karmiini

Miniatyyri-arkeologiaa

Ammattilainen aloittaa tutkimuksen kirurginveitsellä tekemällä pieniä reikiä tutkittaviin pintoihin ja tarkastelemalla esiinottoja USB-mikroskoopilla. Näin kartoitetaan ensin sopiva tutkimuskohta.

Joka paikassa ei värikerroksia ole. Mutta kun tutkimuskohta löytyy, työ jatkuu kirurginveitsellä rapsuttaen siten, että kerros kerrokselta muodostuu väriporras, jossa on pieniä ruutuja allekkain eri vuosikymmeniltä.

  • Väritutkimus on kuin miniatyyri-arkeologiaa. Siinä on löytämisen iloa. Monesti vanhassa talossa on saatettu tehdä monia muutoksia historian eri vaiheissa eikä talo enää näytä ikäiseltään. On todella palkitsevaa, kun se alkuperäinen alkaa hahmottua, Junnola kuvailee. 
Väriporras Kymen Karmiini

Arvokasta dokumentointia

Aina ei väritutkimusta tarvitse tehdä massiivisella koko rakennuksen selvityksellä, vaan vaikkapa vain porraskäytävän tai ikkunan osalta, ja näiden mukaisesti edetään kunnostuksessa.

Väritutkimuksen avulla määritellään värikoodi, jolla maalikaupasta saa sävyttämällä vastaavan värin. Anne-Mari Junnola muistuttaa, että värikoodi ei vastaa 100-prosenttisesti alkuperäistä.

Toisinaan alkuinnostus saattaa laantua eikä alkuperäistä väriä ryhdytä palauttamaan, jos tutkimuksissa paljastuu esimerkiksi hyvin voimakkaita tai tummia sävyjä. Tutkimustyö ja historian dokumentointi on kuitenkin arvokasta, vaikka tietoa ei juuri sillä hetkellä käytettäisi. Vuosikymmenen päästä asia voi taas herättää kiinnostuksen.

Väritutkimuksen avulla määritellään värikoodi, jolla maalikaupasta saa sävyttämällä vastaavan värin. Anne-Mari Junnola muistuttaa, että värikoodi ei vastaa 100-prosenttisesti alkuperäistä.

  • Aikojen saatossa pinnat ovat kuluneet ja maalit kellastuneet. Väritutkimuksen tulos toimii ennen kaikkea ikään kuin inspiraationa haettaessa rakennukseen mahdollisimman samankaltaista, sopivaa sävyä.

Teksti: Tuula Lukić
Kuvat: Restaurointiosuuskunta Kymen Karmiini/Anne-Mari Junnola

TID media&events – tapahtumat
Raksa Porvoo Asumisen ja rakentamisen messut 2.-3.4.2022 Uusimaa Areenalla

Raksa Porvoo 2.-3.4.2022

About TIDToimitus

Tapahtumajärjestäjä ja sisällöntuottaja vuodesta 2010.

Comments are closed.