Liikuntabisnes on villi kenttä

Yksityisiä toimijoita on liikunta-alalla entistä enemmän. Säätelyä on kuitenkin vähän. Lisää tarvitaan myös tuotteistamistaitoa ja kaupallista osaamista.

– Liikuntabisnes on sellainen villi länsi. Ala on kasvava, kirjava ja monitahoinen. Tällä hetkellä jyräävät ryhmäliikunta ja valmennuspalvelut, mutta alalta löytyy kaikkea balettiesityksestä jääkiekkoon ja viihdeliikuntaan, liikuntabrändeistä kesäkuussa väitellyt, porvoolaissyntyinen Petra Sippola sanoo.

Sippola tietää, mistä puhuu. Hän on kilpaurheillut nuorena, toiminut liikunta-alan yrittäjänä kymmenen vuotta, vetänyt jumppia kaksikymmentä vuotta ja tuonut zumban Pohjanmaalle.

Nyt hän kouluttaa liikuntabisnestä ja opettaa liiketaloutta Seinäjoen ammattikorkeassa. Talousoikeuden väitöskirja syntyi työn ja nelilapsisen perheen arjen ohessa.

– Kirjoitin sen aamuneljän ja -kuuden välillä, Sippola nauraa.

Brändäys alkoi Jane Fondasta

Liikuntabisnes kiehtoo Sippolaa.

Ala kasvaa kovaa vauhtia ja toimijoita on monenlaisia. Kuntien liikuntapalveluiden ja seurojen rinnalle ovat tulleet yksityiset yrittäjät.

– Nykyään on valtavasti yksityisiä liikunta-alan yrittäjiä, ja määrä on kasvussa. He tarjoavat muun muassa räätälöityjä palveluja ja ryhmäliikuntaa, ja esimerkiksi suurin osa kuntosaleista on yksityisessä omistuksessa. Kunnat ovat myös alkaneet ostaa enemmän palveluita yksityiseltä puolelta, Sippola kertoo.

Haasteitakin löytyy. Yksi niistä on liikunta-alan vähäinen säätely.

Toimijoiden laatua ei valvo juuri kukaan. Kuka tahansa voi kutsua itseään vaikkapa personal traineriksi, jumppaohjaajaksi tai joogaopettajaksi.

– Myös jäljittelyä on tosi paljon. Kun joku tuote on toimiva, sitä hyödynnetään. Eikä kopiointiin oikeastaan ole mitään kieltokeinoa. Pitää aika moni raja ylittää ennen kuin siihen puututaan, Sippola sanoo.

Ihan helppoa liikuntamarkkinoille meno ei ole.

Alalla jyräävät isot kansainväliset brändit. On zumbaa ja LesMillsiä. Ne ovat tunnettuja, vakiintuneita, luotettuja, ja niillä on isot markkinointikoneistot.

– Oikeastaanhan brändäys alkoi jo Jane Fondasta ja aerobicistä, LesMills oli ensimmäisiä hyvin brändättyjä liikuntamuotoja ja sen nimen alla toimiminen on edelleenkin hyvin tiukkaan säädeltyä, Sippola kertoo.

Pienyrittäjältä megabrändien katveessa toimiminen vaatii tuotteistamis- ja brändäämisosaamista sekä taitoa pyörittää liiketoimintaa. Kaikilta sitä ei löydy.

– Silmäni ovat avautuneet opetustyössä. Usealta liikunta-alan yrittäjältä puuttuu liiketoimintaosaamista, ihan yrittäjyyden perusjuttuja ei hallita. Vaikka osaamista olisi, on ongelmissa, jos sitä ei osaa paketoida.  Sippola sanoo.

Osaamisen vähyys näkyy monessa. Tuotteistaminen puuttuu, brändiä ei ole, markkinointi laahaa.

Palveluita myös myydään alihintaan asiakkaiden toivossa.

– Perinteinen tapahan on katsoa hinta naapurilta. Hintakilpailuun ei kuitenkaan kannata lähteä, siinä lopulta kukaan ei saa palkkaansa. Hinta kertoo myös laadusta, Sippola sanoo.

Harrastuksesta elämä

Sippolalle liikunta ja jumppien vetäminen on antanut paljon. Harrastuksesta on tullut työ, elämäntapa, elämä.

– Hankin aerobic-ohjaaja -koulutuksen 90-luvulla ja osaan edelleen askeleet peilikuvana. Ehkä hienoin hetki jumppaohjaajana oli, kun 203 naista tanssi zumbaa yhtä aikaa Seinäjoen lukion salissa. Nykyään jumppien vetäminen on toista. Tuntuu, että siitä on tullut esiintymisammatti. Pitää olla tietty look ja konsepti, hän sanoo.

  • Petra Sippola
  • Syntynyt 1978 Porvoossa
  • Ylioppilaaksi Linnankosken lukiosta, opiskeli ekonomiksi Vaasan yliopistossa
  • Talousoikeuden väitöskirja kesäkuussa 2019
  • Pyörittää omaa liikunta-alan yritystä ja opettaa yrittäjyyttä ja liiketoimintaa Seinäjoen ammattikorkeassa.
  • Asuu Pohjanmaalla, perheeseen kuuluu DI-maanviljelijä-puoliso sekä neljä lasta

Teksti: Leena-Kaisa Laakso, julkaisu Jump In! Porvoo -tapahtumalehti elokuu 2019.

Jump In! Porvoo -liikuntatapahtuma sunnuntaina 8.9.2019 klo 10-16 Uusimaa Areenalla Kokonniemessä. Vapaa pääsy.

Petra Sippola

Artikkelikuvassa Petra Sippola, kuvaaja Katja Lösönen.

Comments are closed.