Miksi kasvu pysähtyy?

Posintran Kasvuillassa Aktian vintillä Porvoossa pureuduttiin tärkeään kysymykseen yritysten kasvuhalukkuudesta. Onko suomalaisyrityksillä kasvuhaluja vai ei ja mihin mahdollinen kasvuhalu pysähtyy? Nämä kysymykset ovat olleet monien huulilla taloudellisesti alavireisten vuosien aikana.

Positiivisia merkkejä on jo ilmassa. Esimerkiksi Suomen Yrittäjien pk-barometrin mukaan pienten ja keskisuurten yritysten kasvuhalukkuus on lisääntynyt. Posintran yrityskehittäjä Ari Perälä puolestaan haastaa väitteen, että Itä-Uudellamaalla ei olisi kasvuhaluja. Kehitysyhtiö on vuonna käynnistämässä uuden VALTAUS-nimellä kulkevan palvelukokonaisuuden kasvua tekeville yrityksille.

Posintra Kasvuilta 2017

Kasvuillassa kaupallinen neuvos Veijo Komulainen esitti mielenkiintoisen väittämän: suomalaisyritysten kasvuhalukkuus pysähtyy usein miljoonaan euroon. Hän myös totesi, että kaiken kaikkiaan aiheesta on kirjoitettu niin Suomessa kuin maailmalla yllättävän vähän, vaikka kasvu on äärettömän tärkeä asia talouden rattaiden pyörimisen kannalta.

”Kasvuun tarvitaan sekä halua että kykyä, ja kasvun haasteetkin kasvavat kasvun myötä. Kasvussa tarvitaan siis kykyä ja jos kyvyt loppuvat, loppuu myös halu kasvaa” Komulainen selvitti kasvukipujen kaavaa.

Jos startup-yritykset ovat sylilapsia, niin scaleup-yritykset ovat kuin murrosikäisiä. Ne kasvavat yli 20 prosenttia joka vuosi kolmen vuoden aikana. Vauhdissa voi olla vaikea pysyä mukana. Ongelmia ja asioita tulee ratkottavaksi koko ajan, mutta pitäisi olla kykyä katsoa eteen päin, eikä vain hoitaa asioita, jotka ovat sillä hetkellä pöydällä. Jossain vaiheessa yrittäjän kaikkivoipaisuus loppuu – hän ei enää itse ehdi kaikkea. Ollaan kasvun ensimmäisessä kriittisessä pisteessä, jolloin yrittäjän olisi aika myöntää, ettei hänen tarvitse olla supersankarina joka paikassa viitta hulmuten.

Yrityksen kasvun eri vaiheissa on erilaisia painotuksia. Komulainen eritteli viisi kasvun vaihetta: yrittäjävaihe, laajentumisvaihe, ammattilaistumisvaihe, jatkuvan kasvun vaihe ja konsolidoitumisvaihe.

”Kyse ei ole yksiviivaisesta kaavasta, vaan kasvu ja kriittiset pisteet riippuvat tietysti liiketoiminnasta ja arvoketjusta. Kun yritys saavuttaa työllistämisessä 40 työntekijän rajan, aletaan olla siinä pisteessä, jossa johtoa tulisi viimeistään ammattilaistaa” Komulainen muistutti.

Kasvukivuissa on kyse toimintojen monimutkaistumisesta. Organisaation yhteinen kyky ei pysy enää entisellä tasolla, vaan voi jopa laskea esimerkiksi uusien työntekijöiden myötä. Tällöin myös kasvu hidastuu.

Tiimityö

”Tilanne voi olla se, että uudet työntekijät eivät tiedä, mikä heidän tehtävänsä on. Johtamistarpeita ei ole ennakoitu, kun on ollut niin kiire tehdä päivittäisiä tehtäviä. Olennaista olisi selvittää roolit ja vastuut ja kouluttaa johtoa ja esimiehiä” Komulainen painotti.

”Myös yrityskulttuurin ohjaaminen on tärkeää. Yrityskulttuuri ei synny vahingossa, vaan on johdettavissa. Mitä pidemmälle mennään, sen tärkeämpää on saada joukkojen viisaus käyttöön.”

Suomessa perustetaan joka vuosi noin 4000 yritystä. Näistä kasvuhaluisia on noin 7-8 prosenttia eli 350 yritystä. Kasvu on kuitenkin hidasta. Jos kasvun tavoitteena pidetään sitä, että yrityksessä olisi 10 työntekijää kolmen vuoden sisällä perustamisesta, ollaan Suomessa kaukana tästä. 2000-luvulla syntyneissä kasvuhaluisissa yrityksissä oli 10 henkeä töissä vasta 8 vuoden kuluttua.

”Kasvuhaluiset yritykset ovat kansakunnan ja työllisyyden kannalta avainasemassa, joten on aiheellista miettiä, miten näille saadaan apua” Komulainen totesi.

Kasvu Open

Kasvuillassa oli läsnä parikymmentä osanottajaa eri kokoisista yrityksistä. Yksi paikalla olleista oli DataPartnerin omistaja Jens Westerbladh. DataPartner valikoitui viime vuonna Itä-Uudeltamaalta mukaan Kasvu Openiin. Kokemukset olivat innostavia.

”Tapaamisia oli paljon ja uusia ajatuksia heräsi runsaasti. Näkymät yritystoimintaan ja mahdollisuuksiin muuttuivat” Jens Westerbladh kommentoi Kasvu Openia, joka pyörähtää jälleen käyntiin valtakunnallisesti.

Posintran Kasvuillassa vuoden 2017 Kasvu Openista kertoi kasvumarkkinointivalmentaja Teemu Kankainen (Aava & Bang Oy).

Tavoitteena kaudelle 2017 on kohtauttaa 450 kasvuyritystä yli 900 Suomen liike-elämän huipun kanssa, järjestää 110 tapahtumapäivää ympäri Suomen ja luoda siten ainutlaatuinen mahdollisuus vauhdittaa liikeideaa tai jo olemassa olevaa toimintaa kohti kasvua. Kasvu Open 2017 -matka huipentuu 25.–26.10.2017 järjestettävään Kasvu Open Karnevaaliin Jyväskylän Paviljonkiin.

Teksti: Tuula Lukic 3.2.2017

Vastaa