Taivaan teillä

Niko Laurilan maisemissa.

Niko Laurila Photography, Borgå

Punaiset valopisteet taivaalla viestivät, että taas tapahtuu. Dronet eli kuvauskopterit ovat liikkeellä ja tuttu näky porvoolaisissakin yleisötapahtumissa. Kuvaajien joukossa on lähes varmasti myös Niko Laurila. Taivaalla saattaa olla toisinaan ruuhkaa, mutta 25-vuotias nuori yrittäjä luovii tiensä niin ilmassa kuin kilpailluilla markkinoilla.

Luovaa, tehokasta ja kehittävää. Näihin sanoihin Niko Laurila tiivistää nykyisen työnsä yrittäjänä ja kuvausalan ammattilaisena. Harrastuksena alkaneesta valokuvauksesta kypsyi vuosien varrella luova työ.

Laurila ei kuitenkaan romantisoi. Työn ytimessä on toki intohimo kuvaamiseen, mutta toimeentulo edellyttää kauaskantoisempaa ajattelua. Liikeidea syntyi Haaga-Helian ammattikorkeakoulun liiketalousopintojen aikana.

– Erityisen tärkeä oli Haaga-Helian StartUp school. Se on ohjelma, joka tukee yrittäjyydestä kiinnostuneita tai yrittäjänä jo toimivia opiskelijoita. Sieltä sain paljon tietoa ja kannustusta, Niko Laurila kertoo.

Alku nollasta

Oman yrityksen myynnin ja markkinoinnin kehittäminen oli aiheena myös Laurilan opinnäytetyössä. Posintra puolestaan oli avuksi liiketoimintasuunnitelman laadinnassa. Vuonna 2015 Laurilalla oli yritys perustettuna ja starttiraha 18 kuukaudeksi.

– Ehkä yrityksen aloittaminen on helpompaa, kun taustalla on liiketalouden opintoja. Silti tuntui aika haastavalta, kun aloitti myynnin nollasta eikä kukaan tiennyt palveluistani tai kuka Niko Laurila oikein on. Alussa kuvauskeikat olivat enemmänkin oman portfolion keräämistä. Vähitellen sain referenssejä, joista jokainen vei eteenpäin, hän kertoo.

Yritysasiakkaiden tilaamat markkinointivideot ovat nyt liikevaihdon peruspilari. Ilmakuvauksia ja –videoita Laurila tekee yhdessä Patrick Reitun kanssa lennokkaalla brändillään Ilmavaltiaat.

– Lisäksi on kuvauksia erilaisissa tapahtumissa, hääkuvia ja henkilökuvia. Kuulun myös moniin verkostoihin ja teen kuvauksia aliurakkana muille.

valokuvaaja Niko Laurila

Seuraajia 30 000

Monet tunnistavat Niko Laurilan maisemakuvat, joita hän julkaisee sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi joka päivä uusi Porvoo-kuva Facebookiin oli melkoinen rupeama, kun tavoitteena oli 500 kuvaa. Sama luku oli tavoitteena myös muutama vuosi sitten seuraajien suhteen, kun hän perusti sivustonsa Niko Laurila Photography. Nyt seuraajia on yli 30 000.

– Somessa nimi jää mieleen ja siellä voi olla se yksikin potentiaalinen asiakas.

Silläkin uhalla, että kuulostaa kliseiseltä, Laurila mainitsee tekemisensä perustaksi halun ikuistaa hetkiä. Yrittäjän ominaisuuksista hän nostaa esiin päämäärätietoisuuden. Tukea ja apua on saatavilla, mutta yrittäjänä on lopulta omillaan, omien päätöstensä varassa.

– Mielestäni yrittäjyyteen kannattaa kyllä lähteä, jos tunnistaa omat mahdollisuutensa. Jotain merkityksellistä saattaa jäädä saavuttamatta, jollei uskalla kokeilla.

Teksti: Tuula Lukic

Niko Laurila on mukana TID Business Forumissa perjantaina 9.3.2018 klo 14 alkavassa Nuoret / Tulevaisuuden työ -paneelikeskustelussa Porvoon Taidetehtaan Tehdassalissa. Tule paikan päälle tai seuraa striimiä YouTube TID BusinessForum -kanavalla. Osallistu: #tidforum, @tidmedia_fi ja #porvoo2030.

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitetta ei julkaista.Vaaditut kentät on merkitty *-merkillä

Voit käyttää näitä HTML -avainsanoja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>