Innovaattori edellä aikaansa

Nikola Tesla keksi vaihtovirran ja sähköauton. Maailma ei ollut kuitenkaan vielä valmis.

Mitä, jos saastuttamaton sähköauto keksittiinkin jo lähes sata vuotta sitten? Mitä jos sähköä tuotettaisiin ilman saasteita ja kuluja? Mitä jos Nikola Teslaa, New Yorkiin emigroitunutta omalaatuista eurooppalaista, olisikin uskottu?

Kun Euroopasta New Yorkiin emigroitunut serbialaisfyysikko ja keksijä Nikola Tesla visioi 1900-luvun alkuvuosina langattoman viestinnän maailmansysteemin, kukaan ei usko häneen. Teslan systeemissä sähkövoima kulkee johdoitta yli Atlantin ja välittää myös viestejä, kuvaa, musiikkia tai vaikkapa lehtijuttuja.

Aikalaisten korvaan ajatus kuulostaa absurdilta. Autoja tai televisiota ei vielä ole, sähkö on saatu kaupunkeihin vasta parikymmentä vuotta aiemmin.

Tesla ei ole mikä tahansa haaveilija. Kun hän tulee 28-vuotiaana, vuonna 1884, Amerikkaan, hän on jo keksinyt vaihtovirran ja vaihtovirtamoottorin. Grazin yliopistossa opiskellut pappisisän ja arkikeksintöjä kehitelleen äidin poika on myös laajalti lukenut.

Mutta maailma ei ole vielä valmis.

Elokuvassa The Prestige Nikola Teslaa esittävä David Bowie sanoo: You’re familiar with the phrase ’Man’s reach exceeds his grasp’? It’s a lie: man’s grasp exceeds his nerve.” Myöhemmin hänelle vastataan: Man’s reach exceeds his imagination.”

Teslan ja Edisonin mittelö

1800-luvun lopun New York on sähkön keskus, kiitos Thomas Edisonin.

Sähkö on silkkaa magiaa, aikansa ihme. Edisonia kutsutaankin Menlo Parkin velhoksi.

Edison ja koko maa uskoo tasavirtaan, Tesla vaihtovirtaan. Kun Tesla ja Edison kohtaavat, mittelevät eri visiot amerikkalaisen sähköntuotannon tulevaisuudesta.

Samalla kohtaavat myös erilaiset innovaatiokulttuurit. Tesla on korkeasti koulutettu, laajasti lukenut teoreetikko, joka visioi kaiken ensin valmiiksi mielessään. Kuin vanhan Euroopan ääni.

Edison on itseoppinut ja käytännönläheinen. Hän kokeilee ja testaa. Hän on käytäntöä rakastavan Amerikan ääni.

Alkaa kuitenkin sähkövirran kehittämisen yhteistyö, joka myöhemmin päättyy vihaan ja mustamaalaamiseen.

Vuonna 1887 Teslalla on useita vaihtovirtatekniikkaan liittyviä patentteja, jotka Westinghouse Corporation ostaa.

Vaihtovirta-innovaatio on valmis maailmaan. Mutta taloudellinen valloitus ei ala käden käänteessä. Alkaa vuosia kestänyt kiista tasavirran ja vaihtovirran välillä. Tarvitaan rahoittajia, puolestapuhujia, yhteiskunnallista näkyvyyttä.

Ensimmäisen erävoiton Tesla saa Chicagon maailmannäyttelyssä 1893. Hän luo sinne vaihtovirralla toimivan tuhansien valojen kaupungin.

Teslan näytöt suurenevat ja haaveet kasvavat

Jo lapsena Tesla on haaveillut Niagaran putousten valjastamisesta. Nyt se toteutuu. Projekti vie vuosia, hermoja ja rahaa, mutta kun se loppuu, Niagarasta saatu sähkö valaisee aina Broadwaynkin.

Tesla ei lopeta. Hän tekee yhä uusia kokeita laboratoriossaan New Yorkissa. Miten tuottaa sähköä, vapaaenergiaa, jakaa sitä maailmalle. Salamat räiskyvät, Tesla nukkuu öisin vain muutaman tunnin. Ollaan niin lähellä.

Ja kun 1800-luku kääntyy loppuun, Tesla aloittaa johdottoman voimansiirron kokeet Colorado Springsissä. Siellä hänen laboratorionsa tuottaa sähköä apunaan 60 metrin tolppa, jonka huipulla on kuparipallo. Sen avulla hän tuottaa sähköä: jyrinää ja salamoita, joiden kajo leiskuu Colorado Springsin taivaalla.

Tesla myös uskoo, että sähköä voi välittää ympäri maapallon, ilman johtoja, minne vain, ionosfäärin avulla. Hän sytyttää 200 lamppua etänä, kymmenien mailien päästä. Syntyy myös teslakäämi, vapaaenergiageneraattori.

Oliko Teslan tornilla ja pyramideilla jotain yhteistä?

Läpimurto on lähellä. Mitä jos sähköä voisi tosiaan tuottaa näin, tyhjästä. Tesla on innoissaan. Hän palaa New Yorkiin ja pystyttää Long Islandille Wardenclyffeksi nimetyn tornin. Se on 57 metriä korkea, päällä on iso metallikupoli. Torni toimii sähkön lähettimenä.

Tesla uskoo, että torni voi tuottaa sata miljardia wattia energiaa. Eteenpäin energiaa kulkisi maapallon välityksellä, maata pitkin. Vastaanottaja tarvitsee vain sauvan ja vastaanottimen, jolla sähkö vastaanotetaan maasta.

Tesla näkee maailman, jossa tällainen sähköntuotto kattaa pian kaiken energiantarpeen.

Eräiden teorioiden mukaan samankaltaista teknologiaa on käytetty myös muinaisissa Gizan pyramideissa. Pyramidit olisivatkin olleet valtavia sähköntuotantolaitoksia. Niissä jännite syntyi maaperän materiaaleista ja sitä keräsi pyramidin huipulla oleva metalli.

Myös Teslan torni oli pyramidin muotoinen ja sen huipulla on kupoli.

Raha kuitenkin ratkaisee. Sähkönjakelu on suurta bisnestä. Teslan tornin päärahoittaja vetäytyy hankkeesta vuonna 1905, sillä Tesla-sähköstä ei voi laskuttaa kulutukseen pohjaavaa hintaa. Uutta rahoittajaa ei löydy. Vuonna 1917 USAn hallitus päättää purkaa tornin.

Tesla ei luovuta, vielä. Vuonna 1931 hän kehittää eetteristä energiaa luovan Pierce Arrow -auton. Autossa on 80 hevosvoiman vaihtovirtasähkömoottori eikä akkua ollenkaan. Teslan kokoama salaperäinen laatikko nostetaan kuljettajan viereen ja auto käynnistyy.

Sitä, mistä sen energia tulee, Tesla ei suostu kertomaan. Hän vain osoittaa taivasta ja sanoo ”eetteristä”.

P.S.

Jää jälkipolvien mietittäväksi, miksi Teslaan ei uskottu.

Ei tullut Nobeleita, ei sähköautotehtaita. Oliko Edisonin asema niin vankkumaton? Pelättiinkö Teslan salamoita ja jyrähdyksiä? Oltiinko ahneita? Oliko uusi idea liian hallitsematon? Pelättiinkö, että sähkönjakelusta saatava tuotto häviäisi?

Teksti: Leena-Kaisa Laakso 31.5.2016

Vastaa