”Venäläiset tykkäävät suorapuheisesta tyylistä”

Skypen välityksellä Tid Business Forumiin osallistunut liikemies Pekka Viljakainen kertoi kokemuksiaan bisneksen teosta Venäjällä ja patisti suomalaisia rakentamaan luottosuhteita itään.

TID Business Forumin aikaan liikemies Pekka Viljakainen oli Länsi-Siperiassa Tjumenissa, jossa hän oli parhaillaan startup-kierroksella. Skypen välityksellä tilaisuuteen osallistunut Viljakainen kertoi, miten hän on päätynyt tekemään bisnestä Venäjällä sen jälkeen, kun hän jäi Tieto Oyj:stä eläkkeelle 38-vuotiaana.

”Sain silloiselta presidentiltä Dmitri Medjedeviltä kutsun tulla auditoimaan projektia nimeltä Skolkovo. Venäläiset tykkäävät käyttää suorapuheisia asiantuntijoita. Kun menin Kremliin, sain määräyksen, että kaikki kivet pitää kääntää ja kaiken saa kyseenalaistaa. Tärkeintä oli vain, että Skolkovo onnistuu”, Viljakainen kertoi.

Skolkovo on Moskovan lähellä sijaitseva keskittymä, jota kutsutaan myös Venäjän Piilaaksoksi. Nyt Venäjän hallitus on päättänyt, että Skolkovo laajennetaan valtakunnalliseksi hankkeeksi, ja eri puolille Venäjää rakennetaan 5–10 pienempää Skolkovoa.

Hanke on edistynyt. Nyt Viljakaisen luotsaamassa verkostossa on jo 154 000 yrittäjää tai medianedustajaa, jotka ovat kiinnostuneita startup-maailmasta – ja määrä kasvaa parilla tuhannella joka viikko.

3 askelta idän markkinoille

Miten suomalaiset sitten pääsisivät tekemään kauppaa idän valtavilla markkinoilla? Viljakaisen mukaan yhtälössä kolmen asian pitää loksahtaa kohdilleen. Ensinnäkin tarvitaan suorapuheisuutta. Toiseksi tuotteen pitää olla absoluuttisen hyvä, sillä venäläiset ovat erittäin laatutietoisia. Kolmanneksi tarvitaan luottosuhteita, sillä ilman niitä venäläisten kanssa on erittäin vaikea tehdä kauppaa. Luottosuhteita voi rakentaa vaikkapa lähtemällä sienimetsään, kuten Viljakainen itse tekee.

”Suomalaiset ovat luottosuhteiden rakentamisessa yllättävän huonoja. Eikä luottosuhteilla ole mitään tekemistä ryyppäämisen kanssa. Se vaatii vain, että on kiinnostunut ihmisistä ja se vaatii työtä”, Viljainen sanoi.

Viljakainen on itse sijoittanut 18 startup-yritykseen, joista peräti 12 on Venäjällä tai liittyy Venäjään. Monet yrityksistä on yhteisyrityksiä venäläisten kanssa.

”Tottakai voisimme mennä Kiinaan tai Intiaan, mutta venäläisten kanssa on sata kertaa helpompaa rakentaa luottosuhde”, Viljakainen sanoo.

Viljakainen on muun muassa perustanut kirjolohen kasvattamon Varkauteen, jossa tavoitellaan Suomen lisäksi idän valtavia markkinoita. Toimintaa on tarkoitus skaalata Venäjälle. Bisnestä vauhdittavat suomalainen osaaminen lohen kasvattamisessa, asiantunteva LUKE (Luonnonvarakeskus), vahva Suomi-brändi, pääomat ja muun muassa suomalaisten elintarvikkeiden hyvä maine Venäjällä.

”Jos teitä kiinnostaa nähdä, mitä Venäjällä todella tapahtuu, tulkaa 31.5.–1.6.2018 startup-village-tapahtumaan Moskovaan Skolkovon kylään. Minä järjestän tapahtuman, jossa on 25 000 ihmistä ja parhaat venäläiset yritykset edustettuina eri aloilta. Takaan, että jos vietätte siellä kaksi päivää, teillä on hyvä käsitys siitä, mitä bisnestä Venäjällä voisi tehdä.”

Teksti: Outi Airaksinen 8.3.2018

Kuvat: Sara Lukic

KATSO Pekka Viljakainen etäyhteydessä TID Business Forumissa 8.3.2018:

Vastaa