Tie ranskalaisturistin sydämeen

Ranskalaisille ruokailu on yhdessäoloa.

Pascal Marie

Monet matkapäätökset tehdään ruokakulttuurin vetovoimasta. Suomalaisille ei liene vaikea päätös lähteä Ranskaan maistelemaan sikäläisen keittiön herkkuja, mutta toisin päin markkinoinnissa on vielä runsaasti työtä.

Porvoossa 17 vuotta asunut ranskalainen Pascal Marie on tarttunut toimeen ja kehittää määrätietoisesti liikeideaansa Suomi-brändäämisestä Ranskassa. Liiketoimintasuunnitelmat kohdejärjestelyjä tekevästä toimistosta (Vacances Finlande) ovat jo pitkällä. Yritys tulee tarjoamaan kokonaisia matkapaketteja tai osioita matkasta asiakkaan toiveiden mukaan.

  • Aloitan siinä mielessä nollasta, että Suomi tunnetaan Ranskassa kaiken kaikkiaan huonosti. Juuri muuta ranskalaiset eivät Suomesta tiedä kuin lapin, lumen ja kylmän sään, Pascal Marie kertoo.

Lapin luonto on kaunis kesälläkin, mutta Marie tietää, miksi lappia ei kannata markkinoida ranskalaisille kesäkohteena. Hyttyset vievät ilon eikä kotiin viemisinä ole silloin myönteisiä kokemuksia. Marie painottaa, että matkan on jätettävä kokonaisuudessaan hyviä muistoja.

Ruokakulttuuria ja luonnon paratiisia

Vacances Finlanden matkatarjottimelle asetellaan muun muassa kokkauspäivä, jonka menu koostuu skandinaavisen keittiön parhaista paloista. Miettimistaukoa ei tarvita, kun Marielta kysyy suomalaisten makuelämysten huippuja. Kalaruuat ovat meillä hallussa. Eksoottisempaa laitaa edustaa piimä.

  • Ranskalainen on tottunut siihen, että maitohyllyllä on vain maitoa. Mitä hän osaisi ostaa suomalaisesta ruokakaupasta? Tämänkin mahdollisuuden haluan tarjota, Marie kertoo.

Marie noutaa tarvittaessa asiakkaat esimerkiksi lentokentältä Porvooseen, jossa käydään ruokaostoksilla. Ateria valmistetaan suomalaiskokin avustuksella ja nautitaan yhdessä. Suomalainen elämäntapa ja kulttuuri tulevat luontevasti tutuiksi kokkaamisen ja keskustelun kautta.

  • Ranskalaisille ruokailu on nimenomaan yhdessä oloa, jolle ei ole ajallista mittaa. Suomalaiset sen sijaan ovat käytännönläheisiä – he syövät, kun on nälkä, kahden erilaisen ruokakulttuurin keskellä elänyt mies naurahtaa.
  • Tuote ja markkinointi on mietittävä asiakkaan, turistin, näkökulmasta. Olen itsekin matkustanut paljon ja haluan aina matkoilla päästä kohdemaan kulttuuriin sisälle. Ruoka on olennainen osa kulttuuria, joten sitä kautta saa tuntumaa suomalaisuuteen.

Samaan hengenvetoon hän muistuttaa, että Suomi on upea, luonnonkaunis maa – sen vetovoima koskettaa myös ranskalaissydämiä.

  • Kun ensimmäisen kerran tulin tänne vuonna 1991 ja vierailin vaimoni perheen kesäpaikalla järven rannalla, ajattelin, että jos jossain on paratiisi, se on täällä, Pascal Marie kuvailee.

Hän tekeekin jo pohjatyötä Ranskassa muun muassa suomalaisen saaristomatkailun puolesta.

  • Konseptini on joustava. Valikoimiin on tulossa erilaisia aktiviteetteja ja valmiita esimerkkipaketteja, joita voi muunnella. Pyrin saamaan asiakkaisiini henkilökohtaisen kontaktin eli ryhmät ovat pieniä. En kaipaa viittäkymmentä henkeä seuraamaan minua kyltin perässä, vaan haluan, että täällä vierailevat ranskalaiset myös jälkeenpäin muistavat myönteisesti sen, missä he ovat olleet.
Nokian kehitysjohtajasta matkailuyrittäjäksi

Pascal Marie toimi 15 vuotta Nokian asiantuntijatehtävissä ja matkusti ympäri maailmaa kouluttamassa Nokian asiakkaita. Vaimoonsa hän tutustui Pariisissa, jossa perhe asui 8 vuotta ennen muuttoa Suomeen. Ajatus matkailuyrityksestä kypsyi vuosien saatossa. Yrittäjyys on hyppy aivan uuteen.

Viime syksynä Pascal Marie aloitti Porvoon Edupolissa Yrittäjän ammattitutkintoon tähtäävät opinnot suomen kielellä. Tavoitteena on valmistua ensi syksynä.

  • Kurssilla olen oppinut yrityksen perustamiseen liittyvät askeleet Suomessa. Mielestäni on myös tärkeää tiedostaa, että ensimmäinen liikeidea ei välttämättä onnistu heti. On tehtävä valtavasti työtä ja jonain päivinä se tuo tulosta. Ei kannata antaa periksi, Pascal Marie pohtii.

Hän vertaa yrityksensä taivalta Mount Everestin valloittamiseen. Kyse ei ole vain huipulle kiipeämisestä, sillä perusleirinkin saavuttaminen vaatii ponnisteluja.

  • Se vaatii valmisteluja, tukea ja tietoa. Asiantuntija-apua on saatava niiltä, joilla on jo kokemusta. Kiipeämisessä tarvitaan rohkeutta ja määrätietoisuutta. Palkinto on lopulta upea niille, jotka tavoittavat huipun.

Lisätietoja: www.vacancesfinlande.com (englanniksi ja ranskaksi)

Teksti: Tuula Lukic, Kuvat: Srba Lukic

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitetta ei julkaista.Vaaditut kentät on merkitty *-merkillä

Voit käyttää näitä HTML -avainsanoja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>