Joogaa, HIIT-tehotreeniä, personal trainereita ja puettavaa teknologiaa. Samat suosikit näyttävät pitäneen sijaa liikunnan trendilistoilla jo muutamien vuosien ajan vain hieman eri järjestyksessä. Uusimpia listoilla ovat kotijumppa, luontoliikunta ja käsilläseisonta.
Miten trendit vaikuttavat urheilukauppaan?
Kauppias Jaki Saarivirta on pyörittänyt Intersportia Porvoon ydinkeskustassa Rauhankadulla puolitoista vuotta. Alalla hän on ollut vuodesta 2006. Hän kertoo, että myyntipiikkejä tulee aina, kun jokin uusi laji nousee pinnalle.
- Kymmenisen vuotta sitten tuli uutuutena frisbeegolf ja kiekkojen myynti nousi räjähdysmäisesti. Nyt Suomea on valtaamassa padel-mailapeli, jossa yhdistetään tenniksen ja squashin ominaisuuksia. Välineistöä kysellään jo.
Medialla on vaikutusta siihen, mikä milloinkin lyö läpi. Välinekaupassa viimeisin villitys syntyi kesäkuussa Huomenta Suomi -ohjelmasta, jossa esiteltiin painollista hulavannetta. Kysyntä pomppasi niin paljon, että kaikilta maahantuojilta loppuivat vanteet varastosta saman tien ja asiakkaat odottivat omiaan varauslistoilla.
Myös tuotekehityksen kautta syntyy uusia hittejä, kuten suksien pitovoitelun korvaava skin-pitokarva muutama vuosi sitten.
- Meidän on oltava valppaina koko ajan, mutta yksittäiset kaupat eivät pysty varautumaan kaikkeen. Yleensä tulevan sesongin tuotteet ostetaan vuotta aiemmin. Brändikohtaisesti ketjut tietysti ennakoivat ja rakentavat valikoimaa. Vaatepuolella trendit kulkevat maailman muodin mukaisesti, Jaki Saarivirta toteaa ja paljastaa, että tulevana syksynä ainakin havunvihreää nähdään miesten urheiluvaatteissa.
Trendeissä näkyy sekin, että ihmiset ylipäänsä liikkuvat enemmän kuin 5-10 vuotta sitten, jolloin ei vielä ollut nykyisenkaltaista hypetystä terveys- ja hyvinvointiasioiden ympärillä.
Siinä missä trendikkyys, myös urheilukauppa itsessään on muuttunut.
- Verkko-ostaminen on tullut vahvasti urheilukauppaan. Ihmiset ostavat netistä, jolloin tuotteet usein tulevat Suomen ulkopuolelta. Kilpailutilanne Suomen sisälläkin on muuttunut, kun markkinoille on asettunut uusia kansainvälisiä toimijoita, Jaki Saarivirta kertoo.
Onko mikään pysyvää?
- Juoksukenkiä myydään vuodesta toiseen ja viimeisen parin vuoden aikana niiden myynti on kasvanut, samoin juoksuvaatteiden. Talvella sukset käyvät aina kaupaksi, kunhan on lunta.
Floppejakin on ollut. Piikkimatto oli aikanaan vain yhden joulun ihme.
Toisaalta monet nykyiset liikuntatrendit eivät ole välinekeskeisiä ja näkyvät siten ehkä vain vaatepuolella. Miten on käsilläseisonnan laita, näkyykö tämä uusi trendi urheilukaupassa?
- Ei, ainakaan lisäkäsiä ei ole myynnissä, kauppias naurahtaa.
Teksti: Tuula Lukic, julkaisu Jump In Porvoo -tapahtumalehti elokuu 2019
Kuva: Srba Lukic