Vaatteen ja arkkitehtuurin liitto

Korkokengät ja hattuleikit. Muotisuunnittelija Laura Juslin-Pallasmaa muistaa vielä hyvin kyläilyt isoäitinsä luona Porvoossa, kengät, puvut ja hatut, joita oli sävy sävyyn joka lähtöön, kaikissa väreissä. Nyt muoti vie tätä nuorta lahjakkuutta maailmalla yhtiökumppanin, arkkitehti Lilli Maunulan kanssa. Lady Gaga bongattiin äskettäin Juslin-Maunulan vaaleanpunaisessa nahkatakissa.

Laura Juslin-Pallasmaan ja Lilli Maunulan yhteisyritys on nuori, vasta vuoden ikäinen. Nuoria ovat naiset itsekin. He kuuluvat niin sanottuihin milleniaaleihin, vuoden 1980 jälkeen syntyneisiin, joille maailma tuntuu olevan avoinna aivan eri tavalla kuin edeltäville sukupolville.

Laura Juslin-Pallasmaa (oik.) ja Lilli Maunula suuntaavat kansainvälisille markkinoille.

He ovat myös osa paljon puhuttua suomalaisen muotisuunnittelun uutta, kansainvälistä nousua. Molemmat ovat Aalto-yliopiston kasvatteja. Koulutus ja opiskeluajan kontaktit kannattelevat yhä vahvasti luovaa yhteisöä, jossa Juslin-Maunulankin brändi kehittyy ja luovii tietään maailman tietoisuuteen.

Mikä tuo brändi on? Omalaatuinen, rohkea, tinkimätön. Juslin-Maunula luo pukeutumisen ja arkkitehtuurin uniikkia liittoa. Laura suunnittelee vaatteet ja Lilli rakentaa niille tilan. Syntyy näyttävä installaatio.

  • Vaatteita on aina esitelty catwalkilla tai perinteisesti katalogeissa valkoisella taustalla. Siirrämme vaatteet toiseen ulottuvuuteen. Haluamme luoda tilakokemuksen, jossa vaate ja ympäristö kertovat tarinaa rinnakkain. Asiakas astuu ikään kuin taikamaailmaan ja unohtaa muun, naiset kuvailevat installaation ideaa.

Brändi ja bisnes käsi kädessä

Juslin-Maunulan bisnes muodostuu kahdesta osasta, jossa toinen mahdollistaa tinkimättömän luovuuden yrittäjien omilla ehdoilla ja toinen on soveltavaa, kaupallisempaa.

  • Bisnes on tietysti olennainen osa toimintaamme, mutta yhtä tärkeä, jollei ehkä tärkeämpikin tässä vaiheessa, on oma luova tekeminen. Haluamme tehdä näyttävää, sellaista joka jää mieleen ja erottuu. Jos liikaa mietimme, meneekö jokin kaupaksi, ei tuloksena ole sitä eikä tätä.

Myös amerikkalainen poptähti Lady Gaga ihastui juuri tuon tinkimättömyyden tuloksena syntyneeseen vaatekappaleeseen: vaaleanpunaiseen, kiiltävällä muovilla päällystettyyn nahkatakkiin.

  • Se oli mieletöntä. Olimme Kiinassa ja sain sähköpostia perjantai-iltana. Lady Gaga oli nähnyt takin Instagramissa ja halusi sen ylleen Saturday Night Live -ohjelman harjoituksiin. Luulin ensin, ettei tämä ole totta ollenkaan, ja mietin, miten saamme takin muutamassa päivässä New Yorkiin. Olisin ollut valmis lähtemään vaikka itse viemään takkia, tosin se olisi tarkoittanut 17 tunnin lentoa, Laura muistelee.

Takki oli perillä maanantaina, ja harjoitusten lisäksi Gaga bongattiin takissa myös matkallaan SNL:n suoraan lähetykseen. Muotimaailmassa tapauksen markkina-arvo on mittava. Nyt takki on jo taas Juslin-Maunulan vaaterekillä.

  • Julkkikset pyytävät vaatteita vain lainaksi, eihän heillä omia olekaan, Laura ja Lilli naurahtavat. Kun he löytävät jotain kiinnostavaa, se tietysti toimitetaan heille, koska muotisuunnittelija saa samalla arvokasta näkyvyyttä.

Kiina odottaa

Laura Juslin-Pallasmaan ja Lilli Maunulan vuosi oman yrityksen ja brändin parissa on ollut huikeaa matkaa kohti tunnettuutta ja kansainvälistymistä.

  • Meitä on kaksi omistajaa ja teemme kaiken itse suunnittelusta hallintoon ja tuotannon miettimiseen. Valmistus tehdään alihankintana, esimerkiksi neuleet Virossa ja Belgiassa, he kertovat.

Työhuone sijaitsee Ullanlinnassa Helsingissä. Täällä verkostoituminen konkretisoituu luontevasti, sillä viereisessä huoneessa, muutaman askeleen päässä, tekevät Satu Maaranen ja Maija Juutilainen myöhään iltapäivästä vielä intensiivisesti töitä Pre Helsinki -toimistossaan.

Pre Helsinki on eräänlainen platform, alusta, joka promotoi ja tukee suomalaista muotisuunnittelua ja avaa tietä kansainvälisille markkinoille. Juuri Pre Helsinki mahdollisti Lauran ensimmäisen matkan Kiinaan vuonna 2014. Maa on tullut tutuksi jo viideltä eri matkalta.

  • Juslin-Maunula -brändiä edustaa Kiinassa agentuuri. Odotukset ovat tietysti siinä, että saamme sieltä bisneksen kannalta tärkeitä asiakkaita. Jos pelkästään yhdellä tämän agentuurin kontaktilla, vaatefirmalla, on 3000 kauppaa, niin onhan siinä aikamoiset mahdollisuudet. Meidän mahdollisuutemme ovat myös näytössuunnittelussa ja erilaisissa PR-tilaisuuksien toteutuksissa. Suomalainen design kiinnostaa kiinalaisia.

Opinnot antavat suunnan

Laura Juslin-Pallasmaa on kotoisin Espoosta, mutta Itä-Uusimaa on tuttuakin tutumpi, sillä isovanhemmat asuivat Porvoossa. Jos muodin jälkiä seuraa Lauran elämän varrelta, päädytään isoäidin kenkäkaappiin.

  • Voi kyllä sanoa, että Porvoo on ollut toinen kotini. Lapsena olin haltioissani isoäidin kenkäkokoelmasta. Hernepussi päälaella opettelin kävelemään korkokengissä ryhti suorana. Isoäiti opetti minut istumaankin tyylikkäästi. Hän antoi minulle ensimmäisen kosketuksen sofistikoituneen naisen elämään.

Lilli Maunula on arkkitehtiperheestä. Hän aloitti opinnot ensin Taideteollisessa korkeakoulussa pääaineena muoti. Siellä hän tutustui Lauraan vuonna 2004, mutta siirtyi pian arkkitehtuurin puolelle Espoon Otaniemeen.

Laura Juslin-Pallasmaa ja Lilli Maunula toteavat, että niin arkkitehtuuri- kuin vaate- ja muotialalla Suomessa kaikki tuntevat toisensa, eikä sekään ole mitenkään poikkeuksellista, että arkkitehti toimii muotisuunnittelijana.

  • Opinnot olivat meille kummallekin todella tärkeä väylä eteenpäin. Se, mihin päätyy opiskelemaan, määrittää myös hyvin pitkälle tulevat verkostot ja asenteen tekemiseen. Kuljimme omia polkujamme monia vuosia, mutta kun taas tapasimme pari vuotta sitten sattumalta, ideat lähtivät vaivatta liikkeelle ja nyt olemme tässä, luomassa yhdessä Juslin-Maunula brändiä.

Teksti: Tuula Lukić 3.12.2016

Lue lisää: Juslin-Maunula.com

Pre-Helsinki/juslin-maunula

About TIDToimitus

Tapahtumajärjestäjä ja sisällöntuottaja vuodesta 2010.

Vastaa